torsdag den 25. august 2011

Tøj til lys - min egen kopi

For noget tid siden spottede jeg en masse søde hæklede covers til glas til stearinlys rundt omkring i blogverdenen. Jeg fik printet en vejledning fra flere steder, men fik ikke lige taget mig tid til at gøre noget ved det.

Forleden blev jeg endnu engang mindet om det, da jeg så Tusindfryds DIY på hendes blog. 3 stk glas med duftlys for 10 kroner hos Tiger, som Tusindfryd fortæller om, gjorde altså udslaget for mig.

På trods af, at der var masser af idéer at finde på nettet - se en liste sidst i indlægget. Så har jeg faktisk lavet min egen variant :-) Ikke fordi den er bedre end de andres, men jeg ville bare gerne prøve at finde på selv.

Selve hæklemønsteret er fra en lille taske, som jeg er ved at hækle - efter en dropsopskrift. Jeg har så tilpasset mønsteret af stangmaskegrupper til at passe til glasset. Og der skulle da fifles lidt - i opskriften er stangmaskegrupperne på 5 i hver - jeg har 6 i hver, da det viste sig, at selvom mønsteret er strækbart, så er det ikke pænt, hvis det strækkes for meget, samtidig skal det jo heller ikke være for løst, så det er bare om at finde balancen :-)

De blev da meget søde, eller ??


Noter:
Materialer: Glas med lys fra Tiger, Bomuldsgarn fra Søstrene Grene (det er da lidt skægt, ikk)
Tilvirkning: Slå 28 m op (lm), saml til ring (km). 1. omgang er 1 stm i hver maske, 2. omgang stangmaskegrupper med 6 stm i hver 4. maske fra omgangen før (7 grupper i alt). Saml med kædemaske og km til 3. el. 4. stm. Mønsteret bliver lidt skævt pga lige antal stm i gruppen.

Inspiration til andre varianter:

Tusindfryd, i halvstangmasker
Karen Klarbæk, næsten om Tusindfryd, men med stangmasker istedet for halvstangmasker
Mit pusterum, som har sin egen + viser denne, som passer til IKEA-glas Tindra
Attic24 Jar Jacket - tjek i det hele taget denne blog, pragtfuld og med masser af tutorials
The Puk projekt, som henviser til denne side med puff-stiches

Der er da lidt at kigge på, ikk! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar